יום שני, 11 בפברואר 2013

"אין כזה דבר יחס מיני"

היכן שלא נסתכל נוכל למצוא בעולם שלנו "יחסים". והרי המושג "יחס" מתייחס למה שמקשר או מתווך בין שני דברים, או שני בני-אדם (שימו לב שיחס משולש למשל כולל שלושה יחסים זוגיים). כך למשל קיים "יחס סמיכות" ביני לבין החתולה שלי ברגעים אלו, וקיים גם "יחס חברות" ביני לבין שותפי לדירה, וכן הלאה. השאלה שאשאל היום עוסקת ביחס מעניין במיוחד והוא "היחס המיני", ובפרט בטענתו של לאקאן כי "אין כזה דבר יחס מיני".

הבא נתחיל מהגדרה ראשונית: יחס מיני הוא יחס בין שני בני-אדם הכולל התענגות מינית.

(Thomas Ruff, Nudes, 2000)

נתחיל מהמושג שחותם את סוף ההגדרה - התענגות מינית. ניתן להתייחס להתענגות המינית (וכאן אין צורך להפלות - הטרוסקסואלית, הומוסקסואלית, הומואירוטית, וכו') בשני רבדים: הרובד הפיזיולוגי - קרי, של האיברים המתחככים - והרובד הפסיכולוגי - קרי, זה שמתנהל לגמרי בראש שלנו. המיניות, כפי שהיא באה לידי ביטוי ברובד הפיזיולוגי, קשורה ברקמות ריריות, וספוגיות, בחדירה או חיכוך מכניים, ובסופו של דבר לפעמים גם בהתרבות. זהו רובד המשולל הקשר סמלי או חברתי, בתוכו המיניות באה לידי ביטוי באינטראקציה חסרת פשר הכוללת התנגשות גרוטסקית, כיאוטית, ומשוללת הקשר, של מסות של רקמות מתנגשות. ברור כי בתור בני-אדם, או במילים אחרות, בתור הוויות-מדברות וחושבות, כשאנחנו מתענגים המיניות איננה יכולה להצטמצם לרובד הפיזיולוגי בלבד. בכדי להתענג - in order to get off - אנחנו זקוקים לרובד נוסף שיצבע את הדברים באור שונה. זה הוא הרובד הפסיכולוגי - המשמעות שכל אחת מאיתנו מקנה לאקט חסר הפשר אשר אליו אנו נמשכים באובססיביות לא מוסברת.

את התשובה לשאלה "איך עלי להתענג?" אנחנו מוצאים בתרבות, בשפה, בילדות - זו היא שאלה שאין לה תשובה אחת נכונה. אחת מתענגת על קולה של בת זוגתה, אחר יכול להתענג רק כאשר נוכחת בחדר גם נעל עקב. (1) בשביל כל אחד מאיתנו ההתענגות באה לידי ביטוי בפעולה חוזרת המוצאת ביטוי ברובד הסמלי והדמיוני של החיים שלנו. (2) בשביל כל אחת מאיתנו ההתענגות נעשית מול איזשהו אובייקט - מה שפרויד מכנה, האובייקט האבוד של הדחף. (3) בשביל כולנו העונג מוצא ביטוי בנו, הוא בסופו של דבר תמיד יהיה שלנו.

יש להתעמק בשלושת המשפטים האחרונים:

1. המיניות עבורנו הינה תמיד דמיונית, היא תמיד עוסקת בדימוי (Image), בייצוג דמיוני. באופן הזה ההתענגות המינית לא יכולה להיעשות מול בן-אדם ממשי (אורגניזם פיזיולוגי), אלא אך ורק מול דימוי.

(Georgia O’Keeffe, Vagina)


2. מכיוון שאין לנו שום דרך לקחת אדם ולצמצם אותו לכדי דימוי (האדם תמיד יהיה יותר מהדימוי שיש לנו אודותיו) אנחנו מסיקים כי הדימוי הזה איננו יכול להיות האדם עצמו, אלא אך ורק מייצג "משהו" שאנחנו מניחים שיש בו. ל"משהו" הזה אנחנו קוראים אובייקט ההתענגות. זה בדיוק ה"משהו" הזה שמדליק אותנו, שמענג אותנו - that gets us off. אבל זה אף פעם לא האדם עצמו בכללותו, זאת מכיוון שהאדם הוא ממשי ולא יכול להיות מצומצם לייצוג דמיוני.


3. ה"התברבשות" הדמיונית הזו מול אובייקט ההתענגות המאפיינת את האקט המיני יוצרת בנו את העונג. העונג מוצא ביטוי ממשי בתוך גבולות הגוף שלנו. העונג הוא שלי, ולא של בת-הזוג שלי. הוא מתרחש בתוכי, ובא לידי ביטוי מלא בעולם שלי. עונג מסוג כזה הינו עונג נרקסיסטי.

(Caravaggio, Narcissus, 1594)


אסכם את הסעיפים:

1. התענגות מינית מוצאת ביטוי ברובד הדמיוני ולא הפיזיולוגי.
2. התענגות מינית מוצאת ביטוי מול אובייקט התענגות ולא מול בן-אדם.
3. התענגות מינית הינה נרקסיסטית.

אם נחזור להגדרה שנתנו ליחס המיני נראה כי בכדי לכלול התענגות מינית בתוכו, עלינו לוותר על החלק המדבר על שני בני-אדם. זאת מכיוון שההתענגות המינית הינה דמיונית, נעשית מול אובייקט, והינה נרקסיסטית. האדם השני נדחק הצידה, ונותן מקום לאובייקט ההתענגות הדמיוני ולעונג הנרקסיסטי. באופן הזה אנחנו נותרים עם התענגות אשר לא כוללת "יחס", אלא מה שאפשר לכנות אותו כ"חוסר-יחס".

ואכן, לאקאן מזכיר לנו שוב ושוב כי ביחסי מין האינדבידואל נותר בגפו. כי העובדה שאת עירומה ונלחצת על גבי האחר הינה דימוי - וכאן ה"דומי" בא לידי ביטוי גם ב"דמיון" - ייצוג של אובייקט דמיוני. כי ברור כי הגוף האחר חייב להיות מתווך, אך בסופו של יום, העונג יהיה תמיד עונג נרקסיסטי אשר לוקח אותך רחוק מאוד מן האחר. בהתאם לזאת לאקאן מסכם כי "אין כזה דבר יחס מיני".

ההצעה של לאקאן זעזעה אנשים רבים, ובפרט בתקופה בה כולם דיברו אך ורק על "יחסי מין". לאקאן טען כי היחס המיני איננו קיים, וכי האקט המיני מרחיק - יוצר "ריק" ביני לבין האחר. כי באקט המיני את נמצאת במערכת יחסים עם עצמך בעוד התשוקה שלך מרוכזת על האחר באופן פטישיסטי, על אובייקט מסויים - חזה, אחוריים, זין, קול, מבט... כי התשוקה הינה שבויה בידי הסיבה שלה אשר איננה מגולמת בגוף של האחר, וגם לא באחר כסובייקט, אלא מהווה אובייקט שהגוף נושא. אובייקט אשר אליו הסובייקט פונה בתוך מסגרת הפנטזיה שלו. באופן הזה אין עלינו אלא לסכם כי כל גילוי של תשוקה הינו הומו-סקסואלי - כלומר מהווה אקט של אדם אחד - בליווי אובייקט - מול עצמו.

מתוך כך יש לקחת שתי השלכות בחשבון:

  1. כל אקט מיני נושא בחובו אובייקטיפיקציה. כלומר, השלכה דמיונית של אובייקט התשוקה כאילו הוא שייך או מאפיין את בן/בת-הזוג שלנו.
  2. גם במקום בו אנו חווים אינטימיות גופנית, ולפעמים גם רגשית, מהגבוהות ביותר עם אדם אחר איננו יכול להוות עבורנו מרחב אינטר-סובייקטיבי. כלומר, גם באקט המיני אנו נתקלים ביחס סובייקט-אובייקט.
עם זאת, אין הדבר מצביע על כך שלא קיימים סובייקטים אחרים בעולם, ההיפך הוא הנכון. דווקא האובייקטיפיקציה של בן/בת-הזוג, כלומר, ההנחה שאובייקט התשוקה שוכן בו/ה, מקנה לו/ה קיום כסובייקט. הניסיון הזה לקחת את "חוסר-היחס", את ה"ריק" של היחס המיני, ולהציב בו הנחה בדבר סובייקט נוסף הוא מה שנקרא אהבה. דרכה אנו מסוגלים להקנות הוויה לסובייקט. עם זאת אין להתבלבל, לא מדובר ביחס סובייקט-סובייקט, לא מדובר ביחס בכלל, אלא בהנחה של קיום של "הסצינה של השניים" - the scene of the Two - מקום דרכו העולם מורכב נקודה-אחר-נקודה דרך החוויה של השונות, ומכונן מחדש בהתאם להנחה כי היא אכן תקפה וקיימת. את הרעיון הזה אנסה להסביר בפוסטים הבאים.



(Jeff Koons, Ilona on Top, 1990)

* מבוסס על הרצאה של ז׳אק אלאן מילר.

24 תגובות:

  1. אחלה פוסט. האמת היא שממש נלחצתי במהלך הקריאה עד שהבנתי שאתה מבדיל בין תשוקה לאהבה (כבר נבהלתי שאתה לא מכיר בקשר סובייקט-סובייקט...)
    אני מתחברת לטענה שתשוקה היא סובייקטיבית (והופכת את האחר לאובייקט), למרות שהייתי שמחה להרחיב את הדיון ולשאול האם לסובייקט אחר יש יכולת להשפיע על התשוקה, שהיא לכאורה משהו רק אישי ( או שלא ירדתי לסוף דעתך בפוסט).
    כך או כך, מחכה לשמוע את הניתוח שלך ליחסי סובייקט-סובייקט, או למושג הערטילאי הזה שנקרא אהבה.
    דפנה

    השבמחק
    תשובות
    1. דפנה, אני אכן לא מכיר באפשרות לכונן מרחב אינטר-סובייקטיבי בו סובייקט מוכל על ידי סובייקט חר. מה שנקרא לעיתים קשר סובייקט-סובייקט. עם זאת איננו טוען כי לא קיימים סובייקטים נוספים בעולם, ובוודאי שאין לי אינטראציה איתם. עם זאת, הפנטזיה של האחדות הסובייקטיבית הינה בדיוק כפי שהיא - דמיונית - ולא מוצאת ביטוי ממשי בחיים שלנו.

      לגבי היכולת של סובייקט אחר להשפיע על התשוקה. אנחנו לא נמשכים לכל אחד. לא כל אחת עושה לנו את זה. זה לא עניין רנדומלי, אלא איכשהו אדם כלשהו מצליח לגרום לנו להניח שאובייקט התשוקה נמצא אצלו. ניתן לעשות את זה באופן מכוון. למשל לזהות שלגבר יש משיכה לדמויות סמכות, ואז להיות מאוד סמכותית וקרה אליו. ייתכן שזה ידליק אותו. עם זאת, אין לבן הזוג יכולת לעצב את אובייקט התשוקה. הצורה שלו נקבעת מול הדחפים השונים - אוראלי, אנאלי וכו' (אשר כולם מיניים) - בנקודה שהיא "לפני החיים", או "לפני הסובייקטיביות". מה שפרויד מכנה "הנרקסיזם הראשוני". אובייקט התשוקה הינו אבוד מכיוון שהוא עבר הדחקה ראשונית ואיננו נגיש בחיים הנפשיים שלנו כסובייקטים אלא אך ורק דרך תחליפים בצורת אובייקט. אותם תחליפים כן יכולים להשתנות ולהתעצב, בהם ניתן וכדאי לדון ולחקור במהלך אנליזה.

      מחק
  2. "ההתאהבות הצטמקה בעקבות סיפוק החושים, ונשאר בין שנינו רק היחס הממשי, כלומר של שני אגואיסטים זרים זה לזה לחלוטין". טולסטוי, 'סונטת קרויצר'.

    השבמחק
  3. מעניין! אני תוהה, האם עבור לאקאן היחס (או חוסר יחס) המיני כיחס בין סובייקט לאובייקט הוא "טבעה" של המיניות או שניתן להבין זאת כתיאור של מיניות ספציפית שבאופן עקרוני ניתנת לשינוי? במילים אחרות, האם ניתן להבין זאת בפריזמה היסטורית כאופן שבו המיניות התפתחה בחברה שלנו, או שלאקאן יטען שזו מהותה של המיניות?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום איתמר, מאד שמח לראות את תגובתך.
      חוסר-היחס הוא בדיוק מה שלא ניתן להיות מנוסח, מה שלא יכול להיאמר. נקודה טראומטית בבסיס הסובייקט הנובעת מהיותנו יצורים שבאים לעולם דרך מין - sexed beings. בהתאם לזאת שום פרדיקט לא יכול להירשם במקום של חוסר-היחס.
      עם זאת, חוסר-יחס הוא גם הבדל, או שוני רדיקאלי, ובהתאם לזאת גורר אותנו להניח שתי עמדות סינגולריות ביניהן הוא מפריד. מתוך כך אנו יכולים להתחיל לדון על המבנה של הסובייקט ביחס להבדל-המיני - של שתי עמדות סובייקטיביות סינגולריות - המכונן מתוך חוסר-היחס.

      האם לראייתך יש מקום לכתוב פוסט נוסף בנוגע לחוסר-היחס?

      מחק
    2. היי שחר, הייתי שמח לקרוא פוסט נוסף בנוגע לחוסר יחס.
      כתבת שהחוסר יחס נובע מהיותנו יצורים שבאים לעולם דרך מין, אם אני מבין נכון - משמע שיש תהליך שבו אנחנו מסגלים לעצמנו את חוסר היחס הזה. האם העובדה שיש תהליך שכזה לא הופכת את החוסר יחס לקונטינגנטי לסובייקט? נכון, אנחנו יצורים שבאים לעולם דרך מין, אבל אנחנו בהחלט יכולים לדמיין את היום שבו לא נגיע לעולם דרך מין, שיהיו דרכים אחרים לייצר בני אדם. כאשר אני כותב היסטורי אני כמובן חושב על פוקו וחבריו, אבל מבחינתי גם אינטרקציה ראשונית בין אם לתינוק (או מה שלא יהיה) היא היסטורית באותה המידה, ולכן מקשה על ראיה של החוסר יחס כמהות.

      מחק
    3. חוסר-היחס המיני הינו מקום שבו השיח אודות המין, או ההבדל-המיני לא מוצא פרדיקט מתאים. חוסר-יחס הינו קטגוריה שונה מיחס-שלילי, או יחס-דיאלקטי, היא מייצגת מקום בו אין שום יחס בשום מצב, או במילים אחרות הבדל רדיקאלי בין שתי עמדות סינגולריות. חוסר-היחס יושב בבסיס הדילמה המינית, והפנטזמות השונות הבאות לתת לה מענה. אתה יכול להגדיר חוסר-יחס גם דרך תורת הקבוצות. למשל, באופן פורמלי, לקבוצה M (המכילה את כל האלמנטים הנרשמים תחת העמדה "גבר") ולקבוצה W (המכילה את כל האלמנטים הנרשמים תחת העמדה "אישה") אין שום אזורים של חפיפה או הצלבה. או במילים אחרות, אף אלמנט ב-M לא נכלל ב-W, ואף אלמנט ב-W לא נכלל ב-M – החיתוך ביניהם שווה לאפס: M ∩ W = 0.

      חשוב לזכור כי ההבדל-המיני עבור לאקאן איננו עוסק בחלוקה אמפירית, ביולוגית, או חברתית, אלא בהבחנה מבנית בין שני עמדות לא-קומונסורביליות אותן ניתן לאפיין כשני מרחבים טופולוגיים שונים הבאים לידי ביטוי באופרציה של האהבה.

      מחק
  4. מזכיר פרק ב"Coupling" (סדרה על "מערכות יחסים" אם לא מכיר אז נא לראות את הגרסא הבריטית) בו הם טוענים שבזמן סקס כל אחד חושב על מפורסם אחר, ותוהים מה קורה אם המפורסם שהיא חושבת עליו נפגש עם המפורסמת שהוא חושב עליה באותו רגע.

    אני תוהה אם לא היית יכול לבצע את אותה הפשטה לכל יחס בין שני אנשים. גם בשיחה אנחנו נוטים לתת ייצוג דמיוני לטענות האחר ולהגיב אליו, אם אי פעם יצא לך לטעון משהו (נגיד) שמאלני, ולקבל תגובה כאילו אתה נציג גנרי של מרצ או משהו.

    הייתי אומר שהרכיב שחסר כאן הוא בדיוק הרכיב היחיד שסובייקטיבי ביחסי סובייקט - הפתעה. כלומר, סובייקט מאפשר לאירועים לקרות לא בדיוק כפי שאנחנו תכננו אותם. אני חוזה שאם היינו יכולים לתכנן מראש ביצוע מושלם של פנטזיות, בו היינו מורים לרובוטים דמויי אדם לבצע כל חלק מהאקט, לא היינו מצליחים להגיע לרמת ההנאה של האקט המיני.

    לדוגמא תאר לעצמך אדם, לא נראה לי שזה תרחיש בלתי סביר, שמקבל תענוג מיני מהעובדה שהוא גורם עונג לבן אדם שמולו. ללא סובייקט שם, הפנטזיה הייתה נהרסת. כמו צ'יטים במשחק מחשב קשה. לפעמים אנחנו רוצים שיתסכלו אותנו.

    השבמחק
    תשובות
    1. ינאי אני מסכים מאוד, וזו נקודה שיש להדגיש - בדיון בחוסר-היחס המיני, והמענה הפנטזמטי - או מה שפסיכואנליטיקאים אמריקאים יכנו "יחסי אובייקט" - איננו מניחים כי "אין שם סובייקט". ההיפך הוא הנכון, בהתנסות באהבה ישנה הנחה בסיסית כי באחר הנאהב (כסובייקט) טמונה האמת-האמיתית אודות האוהב – התשובה לשאלה "מי אני"? ההנחה הקריטית הזו מגולמת בפנטזמה בתוכה הנאהב הוא זה היכול לאפשר לאוהב לקבל חזרה דבר מה מהווייתו אשר אבד עם כינונו כסובייקט – דבר מה שלאקאן מכנה "אובייקט סיבת התשוקה". באופן הזה, האהבה באה לידי ביטוי מתוך הנחה של אחרות רדיקאלית, של !א!חר שבו ממוקם האובייקט המגדיר את הסובייקט אך בלתי נגיש לו במציאות הנפשית שלו.
      הנקודה היא שאין צורך לחכות להפתעה - כמו שהוסרל למשל מציין בפנומנולוגיה שלו: הוא מכונן את האחר מתוך האופן שבו הוא מפתיע אותנו. בפסיכואנליזה הסובייקטיבציה של האחר הינה חלק בלתי נפרד מן הסובייקטיבציה של האחד. את האמת הזו אנו לומדים דרך האהבה, או בקליניקה, דרך אהבת-העברה.

      מחק
  5. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  6. אובייקט, אובייקט תשוקה, ובפרט מה שלאקאן מכנה אובייקט a (איי קטנה), אכן נרשם גם כן תחת הפונקציה של המסמן (מה שכינית מילה או ביטוי) אך הינו בעל מעמד מיוחד. עבור הסובייקט האובססיבי למשל הוא מהווה איום ממשי על המבנה הנפשי.

    השבמחק
    תשובות
    1. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

      מחק
    2. והשפה היא שפת אובייקט. זה האופן שבו אנו קוראים את לאקאן כשהוא אומר ״אין כזה דבר מטה-שפה״ - אין שפה שהיא לא שפת אובייקט.

      מחק
    3. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

      מחק
  7. תשובתך יפה ומעוררת מחשבה. גם לאקאן מסמן עבורנו מספר נתיבים של התענגות - זו הפאלית, וזה ה!א!חרת. ההבדל ביניהן הינו איכותי, ואף בלתי ניתן לגישור - או לא-משלים.
    בהקשר להתענגות ביחס לשרשרת מסמנים אפשר לפנות לסמינר XI בו לאקאן מתייחס ל״פיליפ המסכן״ (pauvre philippe). שם הוא מדגים את האופן שבו הסימפטום נשזר בשרשרת המסמנית המובילה את האנליזנט בכיוון מסמן ראשוני.
    רציתי לשאול אותך האם לדעתך דווקא התענגות הקשורה בשרשרת של מסמנים, ללא אובייקט - וליתר דיוק, ללא סובייקט בו מונח כי טמון אובייקט התשוקה - איננה התענגות פטישיסטית במלוא מובן המילה? התענגות על ״נעל-עקב״, מבלי שסובייקט ״ינעל״ אותה?

    השבמחק
  8. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  9. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  10. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  11. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  12. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  13. 9 התגובות הנ״ל הוסרו לבקשת המגיבים.

    השבמחק
  14. "הרובד הפיזיולוגי - קרי, של האיברים המתחככים"

    איברים מתחככים? נראה לי שאתה עושה משהו לא נכון.

    השבמחק